torsdag 29. mai 2008

Dagens knute 8

Jeg vil plukke opp tråden (med eller uten knuter) fra Anitas kommentar om at å krysse fingrene også er en knute. Jeg har viklet meg inn i at de negative assosiasjonene ved knuter og de siste dagene med skriving virker helt uoverkommelige. Så:
Det er faktisk bedre å tenke positivt. Det er på tide å lage en liste over hvorfor jeg akkurat idag sitter på lesesalen:

- Minken Fossheim og "God Bok"
- Donald Duck og Margit Sandemo
- Besta, som lekte skole med meg og ved hjelp av sin gamle lesebok og en god del tålmodighet lærte meg å lese da jeg var fem (dette er ikke skryt, i så fall er det bestaskryt, ikke selvskryt).
- Mathilda av Roald Dahl

Og tilslutt et dikt jeg skrev etter at jeg hadde begynt på skolen, som jeg av en eller annen grunn husker utenatt.

Fanget!

Hun sitter der helt alene.
Vet ikke hva hun skal gjøre.

Hun er fanget.
Fanget i tankene sine.
Tankene om en fredløs verden.

1 kommentar:

Pita sa...

Bra liste:) Jeg kan blant annet føre opp lange bilferieturer gjennom hele Norge, "Roboten Mathilda" og mormor og morfars bibliotek (les, roteloft) på min:)