tirsdag 6. januar 2009

å være ei mamma

betyr å være hjemme fra jobb når lillegutt er syk, å kjøre bilbane rundt og rundt og rundt, å pjuske i håret når han ser på tegnefilm, å tålmodig prøve å forstå frustrasjonen når snørret tetter igjen nesa og munnen ikke helt har lært seg å formulere det han så absolutt VIL, å følge ham på do tusen ganger selv om han egentlig ikke vil tisse.

betyr store mengder dårlig samvittighet for at jeg ikke er nok sammen med ham, for at jeg sender ham til dagmammaen når han fremdeles er litt snørrete, for at jeg blir så lei når han er syk og sutrete, for at jeg ikke bestandig synes at tredve runder med bilbanen er mer interessant enn å lese ei bok, for at jeg synes det er litt deilig når han sover formiddagsduppen, for at jeg til tider synes det er litt slitsomt å være ei mamma, for at det er så mange som gjerne ville blitt mamma, men som ikke kan bli det og som helt sikkert aldri i livet ville blitt så sliten og lei som jeg noen ganger kan bli.

betyr å være så glad i noen at man villle gjort hva det skulle være for dem.

Å være ei mamma innebærer nesekos fra en liten nese når som helst .

3 kommentarer:

Anita sa...

Å være mamma betyr også å få prestasjonsangst når man leser blogger om yngre barn som faktisk har lært seg å gå på do, å finne ut at 14 dagers juleferie er mer enn nok familietid og å synes at det beste i verden er en blautnuss på kinnet:)

Marthe-Julie sa...

Dere er søte og supre mødre begge to:)

a banan sa...

han har i hvert fall lært seg at hvis han sier ordet "do", får han mamma og pappas oppmerksomhet ganske fort :)

og hvis han i tillegg presser ut et par dråper, får han jo applaus og det er bestandig kjekt :)