tirsdag 1. april 2008

ikke stikke solsikke

Prestasjonspresset som eventuelt kommer av å skulle innlede min nyopprettede blogg med velvalgte ord, tar jeg lett rotta på ved å sette inn den sagnomsuste og ettertraktede oppskriften på solsikkekjeks. På den måten sprer jeg en veldi lettvint glede til alle som med kritisk blikk går over eventuelle kommafeil i innledningen. Akk, kunne jeg bare gjort det samme på masteroppgaven.

(og; jeg vet kanskje ikke akkurat når man kan bruke semikolon, men jeg vet at veldi skrives med G)

Den opprinnelige oppskriften:

solsikkekjeks

2 dl solsikkekjerner
1 dl sesamfrø
1 dl linfrø
6 dl havregryn (store)
1, 5 dl sukker (eller mindre eg bruk bare 0,5)
1 ts salt
1 ss hornsalt
ca 6 dl hvetemel

alt blandes i en bolle, ha så i
3 dl kulturmelk
150 g smelta smør
1 egg piskes lett og has i

stekes 200 c midt i 12/15 min


Og for dere som har steget i bakegradene er det lov til å bruke innfallsmetoden:
Jeg benytter speltmel i stedet for hvetemel. Eller halvt hvetemel og halvt fibramel. Og så kutter jeg ut sukkeret, og har bare i bittelitt smør og noen dæsjer med olje. Og bruker to egg :) Og kulturmelken kan byttes ut med yoghurt naturell. Da bruker jeg et helt beger.

Veldi lettvint!

3 kommentarer:

Marthe-Julie sa...

Velkommen:) Jeg skal linke til deg

Anette sa...

En god start!

Det var veldig lettvint, var det ikke? :)

a banan sa...

jo, gleder meg til jeg skal skrive om rompebilde, så folk kan finne meg på google :)