fredag 18. juli 2008

A-plan

Det starter ofte med en a-plan, en skoledagbok, studentkalender eller almanakk.


Jeg har fått meg jobb (en bitteliten jobb, men forhåpentligvis snart en større, og uansett kommer jeg til å jobbe til høsten. Det har jeg lovt bankdama mi. Og hun stoler hundre prosent på meg. Jeg føler at vi fikk kontakt umiddelbart. Over telefon og i levende livet. Selv om hun kalte meg Hilde. Ja, jeg heter ikke Hilde. Men når bankdama sier det så er det liksom greit. Jeg krangler ikke med ei som har makt til å gi eller ikke gi meg lånet jeg trenger for å snu hele tilværelsen til den lille familien vår opp ned). Ja, jeg har fått jobb. Og derfor kjøpte jeg meg en a-plan. Jeg elsker lister, jeg elsker å organisere, skrive, planlegge og plotte inn bursdager, møter og avtaler. Det gir hverdagen en følelse av struktur. Av at jeg har gjort masse, selv om jeg ikke har gjort noenting.

Men idag har jeg ikke bare gjort ingenting. Jeg har kjøpt en a-plan. Og hvis det høres ut som en enkel affære, så tar du feil. Å kjøpe en a-plan sammen med en gutt på snart to år som utforsker verden og konsekvent løper i motsatt retning av sin mor er ikke for pyser. Dette er ikke ingenting:

Jeg forsøkte å få et overblikk over hvilke ulike typer skoledagbøker, a-planer, almanakker og generelle skriblebøker bokhandelen hadde.
Han løp rundt, dro av seg støvlene, smakte på alle viskelærene, reiv ned et stativ med kort, strødde klistermerker utover gulvet, spiste på et par penner, forsøkte å komme seg opp til disken for å trykke på betalingsterminalen, gjemte seg bak en reol og gjorde et tappert, men desverre nytteløst forsøk på å få en gammel mann med på give-me-five.

På tross av dette eier jeg nå en a-plan. Og en erkjennelse av at jeg klarer å holde hodet klart under stressende forhold.




ps. i forbindelse med underlivsvaskeinnlegget kan jeg melde at det er intet nytt at rapportere.

ps2. mamma mia. http://nrkp3.no/birger-synger-mamma-mia-anmeldelsen/
(I rest my case. Eller på norsk: Jeg hviler min sak)


ps3. Disse ps-ene har ingenting med det øvrige innlegget å gjøre. Det finnes ingen koblinger mellom underlivsvask, mamma mia og den nye jobben min/a-planen.

3 kommentarer:

Anette sa...

Hilde....Kristine Olsen...det kommer ikke til å bli lett følge med på ei dame med så mange pseuodnymer :) High five!

Pita sa...

Ha, ha, ha. Gjett om jeg kjente meg igjen i den da. Tror du det gjelder bare guttungene? Niesa mi er like gammel og hun er en engel å ha med på shopping.

Marthe-Julie sa...

Grattis med jobb. Men du vil bli savnet i Trondheim...