torsdag 26. juni 2008

Om reklamens forhold til kroppen vår

Hvis jeg kommer på noe jeg vil dele med verden, men ikke har tid til å blogge akkurat da, så skriver jeg det ned på en lapp for ikke å glemme det. Ofte i stikkordsform, gjerne på kvitteringer, servietter, med eyeliner på speilet eller hva ellers som er tilgjengelig av skriveverktøy og -underlag. De fleste gangene husker jeg hva jeg tenkte da jeg skrev disse stikkordene, men jeg ble litt betenkt da jeg isted fant en lapp i veska. På den sto det to beskjeder jeg hadde skrevet til meg selv. Den første var: "Send gave til Emmeline." Ikke noe rart med det, tenker du nå. Men under sto det:

"Skriv blogginnlegg om underlivsvask."

Denne ideen kom som et naturlig resultat av min nye tilværelse som hjemmeværende husmor, og derav en god del dagtids tv-titting mellom bakingen, fjesbokingen og husvasken. Inni og mellom Dr. Phil amerikanske lettvinte problemløsning og egendefinerte pietisme og Oprahs forsøk på verdenskvinnedømme er det en god del reklame. Og ja; dagtidsreklamen er annerledes enn den de sender om kvelden. Kveldsreklamen fokuserer på den øverste delen av kroppen vår. På tennenes syreskader, den riktige tannkremen, hvordan LInda Evangelista får så skinnende hår og hvilken mascara Jan Thomas synes er aller best. Dagtidsreklamen derimot flytter fokuset et godt stykke ned. For da får du vite hva du skal gjøre hvis du har litt surt underliv, problemer med fordøyelsen, hard mage, løs mage, oppblåst mage eller uregjerlig mage. Hvordan du fjerner vond lukt fra toalettet eller hva du skal gjøre hvis det klør i rompa. Det er tydeligvis ikke flaut å ha sopp der sola aldri skinner, og reklamene er fulle av ekstremt naturlige mennesker som snakker på en velartikulert og naturlig måte om de naturlige prosessene i våre naturlige eller unaturlige underliv.

Dette får meg til å lure på om de som er hjemme på dagtid har flere problemer med mage, tarm, vulva, velv og vaginisme. I frykt for å bli for personlig (denne frykten er selvfølgelig høyst ubegrunnet siden jeg på ingen måte er redd for å bli for personlig og tenker at i en blogg er det ikke mulig å være for personlig. Det er heller et pluss å pøse på med private problemer, presserende produkt og personlige pastisjer. Frykten er heller for at jeg kan trampe på de hjemmeværendes tær. Men egentlig tror jeg at de har så mye selvironi at de tåler dette. Og ifølge Dr. Phil OG Oprah Winfrey så tilsvarer husmorjobben 2 fulltidsjobber, så de har neppe tid til å sitte på rompa og se på denne reklamen, og med all den bevegelsen i hjemmet så har de sikkert god sirkulasjon både i tarm og vulva) kan jeg innrømme at jeg ikke har merket så veldig mye til disse problemene. Men så har jeg bare vært hjemmeværende i en veldi kort periode. Jeg skal oppdatere dere hvis det oppstår eventuelle problemer i den regionen før jeg forlater hjemmet for å tilbringe dagen i den virkelige verden.


Etter at jeg har skrevet dette ser jeg at overskriften på innlegget var utrolig kjedelig, og hvis du har lest helt ned hit så fortjener du rosende omtale i en dagtidsreklame (om noe annet enn fordøyelsesproblemer).

2 kommentarer:

Marthe-Julie sa...

Jeg ler:)

Anette sa...

Jeg som venta så spent på hva slags problemer du hadde i din nedre del av kroppen. Men liker at du lover at du skal si i fra hvis noe skjer.