søndag 8. juni 2008

Knuten har løsnet og jeg er

FERDIG!
Og egentlig tenkte jeg at det første blogginnlegget etter ferdigutdannelse skulle handle om akkurat det, men i den-veldig-lettvinte-ånd har jeg en oppskrift (perfekt til sommerdager hvor du vil matlagingen skal gå fort, men vil ha noe sunt og deilig å spise. det beste med den er at det meste har man i kjøleskap eller fryser og det man ikke har kan byttes ut med noe annet) å kvitte meg med, så gledesbrølene får vente.

Gratinert blomkål med kylling!

1 blomkål
2 kyllingfileter
1 pose blomkålsuppe
2 stenger vårløk
1 dl ost

krydder


Utførelse:
Del blomkålen i fire klomper og trekk den raskt i kokende vann.
Stek kyllingfilet i biter.
Kapp opp vårløk.
Ha alt dette i en ildfast form.
Kok opp blomkålsuppe etter anvisningen på pakken. Bruk gjerne litt mindre væske enn anbefalt (jeg brukte 8dl i stedet for 10. ok: det er ikke etter anvisningen på pakken, men det føltes så bra å skrive det. Etter anvisningen på pakken. Etter anvisningen på pakken innebærer å blande pulver og væske og koke opp så jeg kunne egentlig bare skrevet det, men det ville ikke på langt nær sett så Wenches kjøkken-profft ut. Ok2: Det er kanskje ikke særlig Wenches kjøkken-aktig å ødelegge hele oppskrifta med forstyrrende kommentarer, men nå er ikke dette Wenches kjøkken. Selv om jeg gjerne skulle tatt over jobben hennes og servert deilige retter til blomster-Finn og Vår Staude og sett brun og frisk ut og ledd sammen med dem og sagt "over til dere i sofaen, jeg ser dere har en spennende gjest på besøk idag" og det skulle vært Jo Nesbø. og han skulle kommet bort til meg på kjøkkenet og luktet over gryta og hvisket meg i øret hva som skjer med Harry Hole i neste bok. Og så hadde han likt maten så godt at vi hadde blitt omangsvenner og han hadde kommet på besøk til oss og bedt meg om å lese korrektur på den nyeste Hole-boka. Ja, og jeg hadde laget mat på ingen måte etter anvisningen på pakken mens han hadde sittet ute på verandaen i sola og drukket øl og diskutert samtiden med S. Og jeg hadde funnet den perfekte kjæreste til ham. Og så hadde han blitt så glad at han hadde latt være å drepe Harry i den siste boka, og i stedet latt ham leve lykkelig sammen med Rakel og Oleg. Akkurat sånn).
Hell suppa over ingrediensene i den ildfaste forma. Ha over salt, pepper og soyasaus. Og på toppen revet ost.
Stek i ovnen på 200grader til det er ferdig (osten er gylden).

Server med grønn salat av det du har i kjøleskapet eller på benken, og ferskt brød fra 7-11 kjøpt etter tur i parken i solskinn med en liten og en stor fotballstjerne.

Begrunnelsen for å starte livet etter ferdigutdannelsen med dette er enkel:
Jeg trenger ikke begrunne det fordi jeg har lov til å gjøre hva jeg vil. Til nå har denne selvbestemmelsesretten blitt brukt til: bikinishopping, to bøker(Snø skal falle over snø som har falt av Levi Henriksen og Mandelplukkersken av Simonetta Agnello Hornby. To ulike like bøker som absolut anbefales), soling, sandkasseleking, luking, klatrestativklatring, soving (inatt fra halv ni til halv ni), litterær hagefest (med pjusking i håret, handbak og swingdansing på loftet), neglelakking, flanering, konsumering av to kilo smågodt og generell lovlig prokrastinering av gulvvask. Og snart skal den brukes til fisking.
Det passer meg godt hvis resten av sommeren fortsetter på samme måte!

Ingen kommentarer: